Innehåll:
- Affärsmodeller
- KPI:er och Mål
- Anskaffningskostnad vid annonsering
– Performance Marketing
– Programmatic Buying
- Att beräkna Life Time Value
- Analys av kanalstrategin
– Attributionsmodeller
5 tips för att förstå och förbättra din kunds köpcykel
Introduktion till Digital Marknadsföring - del 2
1. ANALYS OCH UPPFÖLJNING AV
DIGITALA KANALER
Therese Reuterswärd @TrulyTherese – www.trulytherese.se
Digital Management - Berghs School of Communication
2. Lektion 1
• Kundens väg till köp
• Kommunikation
– Rätt budskap och innehåll vid rätt tillfälle
• Kanaler för digital marknadsföring
Sökannonsering SEM, Sökoptimering SEO,
Epost, Display, Affiliate, Mobil, Facebook,
YouTube
• Att skapa en digital kanalstrategi
– Så skriver du en kampanjbrief
Lektion 2
• Affärsmodeller
– KPI:er och Mål
• Anskaffningskostnad vid annonsering
– Performance Marketing
– Programmatic Buying
• Att beräkna Life Time Value
• Analys av kanalstrategin
– Attributionsmodeller
Köpcykeln
Kommun-
ikation
Kanaler
Affärs-
modeller
Anskaffnings
kostnad
Analys
3. Hemläxa
1 Vilka affärsmodeller gäller för dessa onlinemedia?
CPM, CPC, CPO, CPL eller CPV?
– Search Engine Marketing (Adwords)
– Affiliate marketing
– YouTube video ads
2 Vad är Remarketing – och hur kan det användas som
del av en strategi?
5. Affärsmodeller
• Köpa trafik
– Cost per Impressions (CPM)
– Cost per Action (CPA)
– Cost per Click (CPC)
– Cost per View (CPV)
– Cost per Engagement (CPE)
• Analysera intäkt
– Cost Per Order (CPO)
– Cost Per Lead (CPL)
– Cost Of Sale (COS)
6. Fler affärsmodeller
• Affiliatemarknadsföring (CPA. Kan kombineras med CPM)
• Google’s displaynätverk (CPC, CPM eller CPA)
• Sökmotorannonsering (CPC: Pay Per Click)
• YouTube TrueView (Cost-Per-View. Man betalar sitt max CPV när tittaren
sett antingen 30 sek eller när hela filmen är slut, vilket som inträffar
först)
• In-app ads i iPhoneappar (CPM. Utvecklaren behåller 70%, Apple tar
30%)
• WebbTV (CPM)
• Facebookannonsering (CPC för externa länkar. CPM för actions på FB)
• Twitter (CPE, Cost Per Engagement)
• Bloggsamarbeten (Pengar, tjänster, produkter. Måste framgå)
7. Att hitta passande KPI:er och mål
Varumärkes-
byggande
•Spontan kännedom
•Engagemang
•Associationer till
varumärket
•Time on site
•Dwell time
Spridning och
räckvidd
•Share of Voice
•Ranking på Google
•Omnämnanden
•Followers
•Trafik
Försäljning
•Leads
•Sales
•Konverteringsgrad
•Snittordervärden
•Andel nya kunder
Minskade kostnader
•Lägre
anskaffningkostnader
•Färre returer
•Ökad återköpsgrad
•Återkommande
besökar
8. Köpt trafik – välja affärsmodell
Fråga:
1. När ska du betala CPM?
2. När ska du betala per klick?
Svar:
1. När du vill betala för att tusen personer har sett din annons
2. När du vill du betala för att någon tar en action, t.ex klickar
och besöker din sajt.
1. Kostnad med CPM = (Visningar/1000) x CPM
2. Kostnad med CPC = CTR x visningar x CPC
9. Köpt trafik – välja affärsmodell
Det kan löna sig att handla med CPM även om målet är klick
En räckvidds-annons uppskattas ha en låg CTR på 0,1%
Det krävs 500 000 visningar för att få 500 klick.
500 000 visningar kostar 40 000 kr på Familjeliv.se (CPM är 80)
Men – om kampanjen väntas generera hög CTR, kanske 0,2%....
Då genererar 500 000 visningar 1 000 klick
Köper du på CPM har du ändå bara betalat 40 000 kr!
Det kan löna sig att handla med CPM om CTR är över 0,1%
11. 11
Performance Marketing är aktiviteter styrda efter hur
mycket man tjänar på varje klick till sajten.
Digital Marketing
Email SEO
Social
Media
Affiliate
SEM
Re-
marketing
Display ads
Programmatic
Performance Marketing
12. • Ett angreppssätt inom digital kundanskaffning
• Resultatbaserat, bygger på mätbarhet och positiv ROI
• Utgår alltid ifrån bäst konverterande teknik / placering
• Baserat på fler än en mätpunkt utmed kundens väg till konvertering
12
Performance marketing
Vad:
– Sökannonsering
– Prisjämförelsesajter
– Remarketing
– Drip emails
– Affiliate
Hur:
– Annonshanteringssystem
(Doubleclick)
– PPC / CPO - köp
– Automatiserad Handel /
Programmatic /Real-Time-Bidding
13. Programmatic – Automatiserade annonsköp
Automatiserad Handel (Programmatic) är
en metod för köp och sälj av
displayannonsering.
Enskilda annonsvisningar auktioneras ut i
realtid baserat på intelligenta algoritmer,
där annonsörer (köpare) och publicister
(säljare) utväxlar information om
placeringen och besökaren.
Teknologi som möjliggör:
• Demand Side Platforms (DSP:s)
• Supply Side Platforms (SSP:s)
• Annonsbörser (AdExchange)
13
14. Programmatic – Automatiserade annonsköp
• En cookie sätts på de browsers som får se en annons på en
sajt.
• Cookien mäter hur ofta och hur många unika browsers som
sett annonsen, URL, IP, plats och tidpunkt.
• Efter kampanjen finns en stor cookiepool med information
• Köparen kan titta på informationen och utifrån
förstahandsdata, fatta beslut om de vill köpa visningen eller
inte.
14
16. Övning – Sätta budget för Adwords
Du ska anonsera på sökordet “Billiga
hörlurar” på Google
Du får spendera max 4% av dagens intäkter
Snittpris på ett par hörlurar är 200 kr
Konverteringsgraden på sajten är 5%
Det görs 10 000 sökningar på ordet varje
dag.
Du vill att din annons ska synas åtminstone
50% av gångerna någon söker
Vad är rimlig CTR (clicks/impressions)?
Vad sätter du för max CPC per dag?
17. Övning: Leadgenerering
Cost per Visitor - CPV
•Antal besökare
•Kostnad för trafiken
•CPV = (Kostnad/besök)
Cost per Lead - CPL
•Antal leads
•Konverteringsgrad av besök
•CPL = (CPV/konv.grad)
Cost per Order - CPO
•Antal ordrar eller kunder
•Konverteringsgrad av besök
•CPO = (CPL/konv.grad)
5%
10%
1000 besök kostade
500 kr
Vad blir CPV?
X Leads kostade
500 kr
Vad blir CPL?
X Ordrar kostade
500 kr
Vad blir CPO?
18. En rimlig kundanskaffningskostnad?
Det beror på..
• Olika trafikkällor konverterar olika
• Kunder är värda olika mycket
Därför kan man behöva räkna Customer Lifetime Value
för olika målgrupper (återkommande, storspenderande,
impulshandlare, nya)
19. Customer Lifetime Value (CLV)
• (s) Snittordervärde per köp
• (c) Antal köp per kund och år
• (t) Antal år man förblir kund
• (r) Andel återkommande kunder
• (p) Vinstmarginal per order
• (i) Rate of discount = 10%
• (m) Bruttomarginal under kundlivslängd
Två formler:
CLV = s*c*t*p
CLV= (s*c*t*p)(r/1+i-r)
20. CLV:CPO ratio
2250 kr : 500 kr = 4:1
• 6:1 = Högt. Du underinvesterar i digital marknadsföring
• 1:1 = Lågt. Du förlorar pengar på den trafik du köper
• 4:1 = Bra balans.
Lästips:
http://conversionxl.com/customer-lifetime-value/
https://life-time-value.appspot.com/
22. Analys av inkommande trafik
• Utan mätning – ingen strategi
• Mätningar berättar om värdet på trafiken
• Berättar om varumärkeskännedom
• Berättar om nykundstillväxt
• Berättar om vägen till köp
• Upptäck tillväxtmöjligheter
• Upptäck nya samarbeten
Populära analysverktyg: Google Analytics & Adobe Analytics
Direkt trafik
Organiskt sök
Betalt sök
Inlänkar
25. Attribuering i Google Analytics
• Assisted Conversion Report
– Antal konverteringar där en trafikkälla varit del av kundresan men inte sista klicket innan
konvertering
• Top Conversion Path Report
– En lista över alla olika, unika klick-vägar folk tagit innan de konverterat på din sajt
• Time Lag Report
– En analys av hur många dagar det tar från besök till klick och konvertering.
• Path Length Report
– En sammanställning över hur många besök till din
sajt som görs innan slutlig konvertering
Överkurs: Man kan ladda Ladda upp offline-data som t.ex butikstrafik, väderdata,
öppettider, kundtjänst-samtal, försäljning via SMS i Google Analytics
26. Multikanals-attribuering Offline
• TV – visa en kampanjkod unik för
reklamfilmen
• Mät klick på ”hitta butik” på sajten
• Radio – säg ordet <X> när du handlar på
nätet
• Outdoor – Skriv ut en unik URL eller
nyttja NFC/QR.
• Social Media – Posta ett erbjudande
enbart på Facebook
28. Tack!
Följ mig på Twitter:
@TrulyTherese
Besök min blogg:
www.trulytherese.se
Notes de l'éditeur
Mest av allt behöver du beröra. Vilka behov har dina läsare?
SYFTET ÄR ATT NI SKA KUNNA
Göra en digital marknadsföringsstrategiKänna att ni med säker hand kan följa upp effekten av er strategi
CPM, CPC, CPO, CPL, CPV?
Vilka fler Key Performance Indicators kan ni komma på?
Övning:
Du måste köpa 500 000 visningar för att få 500 besökare. Du betalar 40 000 kr för 500 klick.
Om CTR förväntas nå 0,2% måste du bara köpa hälften så många visningar: 250 000 imps: 20 000 kronor för 500 klick.
Det kan löna sig att handla med CPM om CTR är över 0,1%
Testa: CPM och CPC-priserna blir alltid samma vid 0,1% CTR - Vid en CTR på 0,1% kommer 1000 visningar att resultera i ett klick.
Det kan löna sig att handla med CPM om CTR är över 0,1%
Testa:
CPM och CPC-priserna blir alltid samma vid 0,1% CTR : 40 000/500 imps = 80 kr med CPM och 40 000/500 clicks = 80 kr med CPC
Eftersom vid en CTR på 0,1% kommer 1000 visningar att resultera i ett klick.
Doubleclick will let advertisers control how often an ad is shown to a browser, how long it is shown for and how often it will appear.
Programmatic buying or real-time bidding, is an automated process of buying and selling of digital media based on an intelligent algorithm where one machine is talking to another machine and where all these interactions happen within a second.
Dataflödet är således inget nytt utan det nya ligger i att tekniken ger köparen möjligheten att köpa eller inte.
http://iabsverige.se/standards-och-guidelines/automatiserad-handel/
CTR beror på position. Googla, eller använd tidigare data!
(återkommande, storspenderande, olika LTV)
Purchase cycle – 1 year
(r) Retention rate: The percentage of customers who, over a given period of time repurchase compared to an equal and preceding amount of time. (buys again this month, compared to bought something last 30 days.
(p) Profit margin per Customer (how much is profit out of what they spend – w/o marketing/sales costs)
(t) Average Customer Lifespan: The amount of time you expect to retain the customer.
(i) Rate of discount – värdeminskning, förfall/Interest rate
Life Time Value:Cost of Customer Acquisition
Vilka kampanjer och kanaler har bäst konverteringsgrad?
Vilka annonser, källor och kampanjer genererar högt snittordervärde?
Which channels deserve credit for which transactions?
Available in ”Google Multi Channel Funnels”
How do Search engines, Banners, Affiliate websites and Social Media work together to influence, assist or trigger a purchase?
If you don't consider attribution you'll end up like Expedia where all the acquisition value was attributed to Email. Because Expedia sends millions of triggered and automated emails every day, these generated a lot of clicks, and so Email always appeared as delivering the most conversions.
There will always be specific channels that you are undervaluing. SEO keywords are used for inspiration and information seeking, Niche Affiliate websites driving long-tail visitors and certain Display formats and placements with seemingly poor conversion rates.
To quantify offline marketing, it's important to do it like-for-like. One way is to measure TV/PRINT/RADIO contribution to direct sales in a digital-like way.
Here you can see an experiment where we measured Print ads using Telephone Nr and QR codes. Some of the smaller editions actually generated twice as many leads.
When you have this data, you are ready to move to the next step which is Attribution across channels.