SlideShare une entreprise Scribd logo
1  sur  82
De rol van Lean Analytics in je
omnichannel strategie
L17
Directeur / Growth Hacker
8 jaar
Directeur
1 jaar
Growth Coach / Growth Hacker
1 jaar
Auteur
5 jaar
Mike van Hoenselaar
@MikevHoenselaar
mike@onlineboswachters.nl
Vind alles terug op http://vruc.ht/wwv16oc
@MikevHoenselaar
#wwd16wd
Hoe weet je nou als
je iets nieuws gaat
doen of het gaat
werken?
@MikevHoenselaar
“Al het nieuwe is als
een plant; zonder
zon, aarde en liefde
valt er niets te
groeien.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
Leugenaar!
@MikevHoenselaar
Waar gaat het vaak mis?
Eerst het product
bouwen, dan pas
kijken wie er voor
wil betalen.
@MikevHoenselaar
Marshmallow
Challenge
“Lean Startup helpt
bij het structureren
en identificeren van
de meest riskante
delen van je bedrijf
Eric Ries
Auteur Lean Startup
@MikevHoenselaar
Eric Ries
Uitgebreide info op
http://vruc.ht/ls
De basis van
Lean is iteratie
Hier gaat het
vaak mis
@MikevHoenselaar
Lean Analytics
gebruik je om
deze cyclus
meetbaar te
maken
@MikevHoenselaar
Gebruik data om
je bedrijf sneller
te doen groeien
(dan jouw concurrenten)
@MikevHoenselaar
“Metrics zijn het
krukje om bij de
koekjespot te
kunnen komen.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
De zuurstof
voor groei
Vergelijkbaar, begrijpbaar en een ratio of tarief
Metrics zijn
@MikevHoenselaar
Goede metrics zijn
@MikevHoenselaar
Begrijpbaar Als je te lang bezig bent om de data
uit te leggen, dan heb je ook geen
tijd om er ook daadwerkelijk iets
mee te doen.
Vergelijkbaar Met een periode, een offline gedrag,
een ander kanaal, etc.
Ratio of tarief Dit kan omhoog, omlaag of
hetzelfde blijven. De enige manier
om verandering te meten.
Wat als de waarde
veranderd?
Zorg dat je weet wat je gaat
doen bij een bepaalde waarde.
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Intelligence Events
“Verstuur notificatie als de
gemiddelde orderwaarde zakt
met 10% tov de week er voor.”
< 1 uur setup
Werkt standaard in Google
Analytics.
6 maanden nadat we dit
ingesteld hadden ging het af.
Ontwikkelaar had nieuwe versie
live gezet en de ‘kortingenbalk’
was zichtbaar in winkelwagen.
Oeps! :)
veranderen gedrag
Belangrijkste eigenschap
van een goede metric, ze
@MikevHoenselaar
Vraag jezelf af
Hoeveel van je
huidige indicatoren
zijn goede
indicatoren?
@MikevHoenselaar
Vraag jezelf af
Hoeveel indicatoren
gebruik je om
beslissingen mee te
maken?
@MikevHoenselaar
“Met metrics bepaal
je de nulwaarde,
vanuit daar kun je
werken aan groei.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
Soorten metrics
@MikevHoenselaar
kwalitatieve
en
kwantitatieve
metrics
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
informatieve
en
verkennende
metrics
@MikevHoenselaar
$40 a month
40 € per maand
● Ondersteund veel API’s
Gratis
● Minder flexibel
● Minder dan 5 minuten nodig
om er mee te starten
9 € per maand
● Veel opties en erg flexibel
● Langer nodig om alles te
krijgen zoals je wilt.
@MikevHoenselaar
http://www.cyfe.com/ (gratis) https://www.dasheroo.com/ (gratis)
16@MikevHoenselaar Image: Lean Analytics book
toekomst
en
verleden
metrics
@MikevHoenselaar
Image: https://www.nowblitz.com/blog/fix-leaks-in-your-sales-pipeline-with-the-opportunities-feature-from-blitz-lead-manager/
@MikevHoenselaar
correlatie
en
causaliteit
metrics
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Alle pils is bier
niet al het bier is pils.
correlatie
Er is een verband
afhankelijk van iets anders
causaliteit
Er is een oorzaak/gevolg
Direct impact op iets anders
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Een metric die de toekomst
kan voorspellen met een
directe impact
is een superkracht
@MikevHoenselaar
Aantal leads in de pijpleiding. Geen leads, grote problemen, wel leads,
projectie voor omzet.
Aantal actieve hostingabonnementen. Je kunt hiermee goed voorspellen wat
je aan omzet binnen gaat halen.
Of een gebruiker die 7 vrienden in 10 dagen krijgt nadat hij lid geworden
is.
Of iemand die gebruikt en 1 bestand in een map plaatst. Bewijs
dat iemand het concept snapt en er de waarde van in ziet.
Zoals bijvoorbeeld
“Als je altijd leert van
wat je doet, maak je
ook nooit fouten.
Mike van Hoenselaar
Growth Hacker
Online Boswachters
‘analysis paralysis’
Focus!
1
@MikevHoenselaar
The One Metric
That Matters
OMTM
@MikevHoenselaar
55
@MikevHoenselaar
4 redenen voor een One Metric That Matters
1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten
2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn
3. Beantwoord de meest belangrijke vraag die je jezelf
stelt
4. Het inspireert een cultuur om te experimenteren
Where to
start?
It depends :)
Wat is jouw OMTM?
Wat beweegt jouw webwinkel, wat
is jouw zuurstof?
Wat voor probleem los jij op voor
jouw klanten?
Wie zijn jouw klanten?
Wat willen jouw klanten bereiken
met jouw product?
Wat zou jij willen leren?
Neem die eerste stap!
@MikevHoenselaar
Ja hoor!
Zie je dat het niet werkt? Bepaal een
andere.
En wat als de metric nog niet
bestaat? Kan dat?
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
De OMTM van YouTube?
Videos uploaded per minute
(bewijs dat er genoeg nieuwe
content geplaatst wordt)
Shares per video per day
(bewijs dat er genoeg engagement
is en dus views)
Hours watched per day (per
user)
(bewijs dat er genoeg afzet is van
de inhoud)
100M views (vanity)
(wanneer video 100M bekeken
wordt, record is 4 dagen voor Psy
met ‘Gentlemen’)
@MikevHoenselaar
Onze OMTM?
275 escaperooms, 1.000 reviews
Gem. omzet per locatie
(Hoeveel geven ze gemiddeld uit
aan ons)
% doorkliks naar escaperoom
(Geven we genoeg waarde aan
escaperooms)
Reviews per gebruiker
(komen mensen terug)
Shares per listing
(Do people share their favorite
escaperoom)
Koken draait om
geduld. De juiste
momenten kiezen
om iets toe te
voegen, om iets af te
maken.
Anton Rinsema
Chefkok bij Knorr
“
@MikevHoenselaar
5 fases
Empathy, Stickiness, Virality,
Revenue en Scale
6 verdienmodellen
E-commerce, 2 sided
marketplace, SaaS, Mobile
app, User-gen content en
Media
@MikevHoenselaar
Empathy
Ga kijken of anderen jouw leugens geloven.
Kan het iemand wat schelen?
159@MikevHoenselaar
Onmisbaar leesvoer!
Rob Fitzpatrick
Auteur The Mom Test
“How to talk to
customers and learn if
your business is a
good idea when
everyone is lying to
you.”
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
Waardepropositie
testen
“Kunnen we mensen zo ver
krijgen om op een FB
advertentie te klikken en
hiermee de grootste pijn te
testen van onze doelgroep?”
14 ads in 1 adv groep
1 week testen
Geen bestaande landingspagina
Focus op klikratio (CTR)
< 500 euro
!
FB kiest
winnaar na
48 uur
@MikevHoenselaar
1904 websiteklikken voor $350, is $0,18 per klik.
Ook bij slecht resultaat heb je wat geleerd
Waar vind je
de juiste bezoekers?
http://vruc.ht/waldo
Beste manier
om Waldo te
vinden
Onmisbaar leesvoer!
@MikevHoenselaar
Welk kanaal levert het meeste op?
E-mail hoogste conversieratio
Rapportage: Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen
@MikevHoenselaar
Wat heeft meeste prio?
Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor
experiment/kanaal je als eerste op pakt.
bit.ly/brassframework
@MikevHoenselaar
David Arnoux
Growth Tribe
B.R.A.S.S
Onderbuikgevoel
Relevantie
Beschikbaarheid
Schaalbaarheid
Score
BONUS
TIP
1 plaatje
5 seconden test
1 week testen
Kost alleen tijd (2 uur op
andermans testen klikken, daarvan
leren en zo je eigen test kunnen
doen)
We ondervonden dat helemaal
niet iedereen het doel snapte.
Maakte aanpassingen, deden het
opnieuw en zagen positieve
verandering.
@MikevHoenselaar
Waardepropositie
testen
“Begrijpt men het doel van deze
pagina op onze webwinkel?”
Stickiness
Er zijn mensen die je leugens geloven maar je wilt
dat ze terug komen om er meer te horen
203@MikevHoenselaar
“You should
emphasize benefits
over features.
Nobody wants a
friend with features.
Matt Ruby
Vooza CEO
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
“Wat zijn de beste plekken om
de conversie te verbeteren?”
Kies je trechter (funnel)
(winkelwagen -> info -> betaling ->
bedankt)
Implementeer Enhanced E-
commerce
Bekijk rapport in Google Analytics en
bekijk waar meeste pagina’s afvallen.
We hebben frictie verwijderd voor
een klant in een formulier (was
een IE probleem) en verhoogde
hiermee conversie van IE
gebruikers met 10%, omzetstijging
van € 15k.
Conversie
Meet, test, pas aan en opnieuw!
@MikevHoenselaar
Bekijk 30 videos, zorg voor die hypothese!
@MikevHoenselaar
Ook in mobiele applicaties mogelijk
Virality
Anderen overtuigen anderen van jouw ‘leugens’ en
kun jij believers nogmaals overtuigen?
227
@MikevHoenselaar
@MikevHoenselaar
E-mailmarketing
“Kunnen we het aantal
herhaalaankopen stimuleren
door mensen te mailen?”
Kopers via e-mail opnieuw
benaderen om met 1 druk op knop
een herhaalaankoop te laten doen.
Ook wel heractivatie genoemd.
40% interactie en 25% doet
herhaalaankoop!
Als gemiddelde orderwaarde 29,95
euro is, dan is dat 2995 euro omzet
op 1000 mails. Oftewel 2,95 euro
omzet per verstuurde mail!
Virale coëfficiënt
Aantal nieuwe klanten dat een
bestaande klant binnenbrengt
@MikevHoenselaar
invitation rate
(uitnodigingen verstuurd / klanten)
*
acceptance rate
(bestellingen / uitnodigingen)
Virale coëfficiënt
@MikevHoenselaar
Customers
Time
invitation rate
(uitnodigingen verstuurd / klanten)
*
acceptance rate
(bestellingen / uitnodigingen)
Virale coëfficiënt
@MikevHoenselaar
1250 klanten die 2000 uitnodigingen
versturen. Invitation rate = 1.6
Van die 2000 uitnodigingen
accepteren 580 mensen de
uitnodiging en doen een
bestelling/schrijven in.
Acceptance rate = 0.29 (29%)
VC = 1.6 * 0.29 = 0.464
Nog een lange weg te gaan :)
Image: http://www.slideshare.net/timhomuth/think-like-a-growth-hacker
@MikevHoenselaar
Verklein ook de Viral Cycle Time
Revenue
Men gelooft je leugens, het is tijd dat ze er voor
gaan betalen
@MikevHoenselaar 241
Zijn het
nog leugens?
25%
25 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 4 maanden
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
10%
10 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 10 maanden
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
2%
2 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 50 maanden
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20
Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges)
Waarde van 1 klant over hele levensduur (CLV)
@MikevHoenselaar
25%
25 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 4 maanden
(100/25 = 4)
CLV = 20 * 4 = € 80
max CAC = 80 / 3 = € 26,50
10%
10 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 10 maanden
(100/10 = 10)
CLV = 20 * 10 = € 200
max CAC = 200 / 3 = € 66,50
2%
2 van de 100 klanten stoppen
per maand
Klantlevensduur is 50 maanden
(100/2 = 50)
CLV = 20 * 50 = € 1000
max CAC = 1000 / 3 = € 333
Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20
Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges)
Kosten per nieuwe klant (CAC/CPA)
@MikevHoenselaar
€ 263,25 uitgegeven en 3 conversies.
CAC is dan € 87,75. Kosten per
conversie wordt ook wel CPA
genoemd.
@MikevHoenselaar
Meer Dropbox leerpunten van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll (2 x L)
@MikevHoenselaar
Meer Dropbox leerpunten van
Drew Houston (CEO)?
http://vruc.ht/dropboxll (2 x L)
@MikevHoenselaar
One more
example
pleassse…
@MikevHoenselaar
CTR 3%
conversie 15%
Exit survey
1%
7%
€ 600 ads
€ 2500 setup
363 klikken
€ 5k+ omzet
max CPA was € 60
onze CPA was € 104
video tracking
25 producten
€ 199
2500 mensen
@MikevHoenselaar
CTR 3%
17%
Exit survey
1%
7%
€ 600 ads
€ 500 setup
425 klikken
€ 6k omzet
max CPA was € 60
onze CPA was € 37
video tracking
30 producten
€ 199
2500 mensen
@MikevHoenselaar
Scale
Concurrenten beginnen leugens over jou te
vertellen, maar jij hebt maar 1 doel, de wereld
veroveren!
255@MikevHoenselaar
Hier gaan we
Growth Hacken
Veel denkwijzes en technieken kunnen al
eerder toegepast worden.
@MikevHoenselaar
Nederlands Growth Hacking platform
growthhacks.nu (lancering volgende week)
petithacks.com
growthhackers.com
inbound.org
quicksprout.com
growthhack.com
Wekelijks
nieuwe
growth hacksInspiratie
@MikevHoenselaar
Artikel over o.a. Lean Analytics van mij in Webdesigner 83
vanaf 2 februari in de winkels
L17
€ 10€ 10
€58
€20
5x +special
€103
€35
10x
+special
Q&A
Download slides van vandaag: http://vruc.ht/wwv16oc
Slides van morgen: http://vruc.ht/wwv16kb
#wwv16wd
Mike van Hoenselaar
@MikevHoenselaar
mike@onlineboswachters.nl

Contenu connexe

Tendances

Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...➚ Mike van Hoenselaar
 
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metricsFundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)➚ Mike van Hoenselaar
 
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar➚ Mike van Hoenselaar
 
Introduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent InstituteIntroduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent Institute➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)➚ Mike van Hoenselaar
 
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationAnalytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationOnline Boswachters
 
Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Online Boswachters
 
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019➚ Mike van Hoenselaar
 
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)➚ Mike van Hoenselaar
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020➚ Mike van Hoenselaar
 
Google analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersGoogle analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersDavy Tollenaere
 

Tendances (20)

Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
Masterclass Analytics Deep Dive met Google Analytics Advanced en Google Tag M...
 
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metricsFundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
Fundamentals of Analytics and practical insights on how to use the right metrics
 
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
Deep Dive Google Analytics (met 5 opdrachten)
 
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
The Talent Institute - Analytics (mike van hoenselaar) januari 2017
 
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van HoenselaarDeep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
Deep Dive Google Analytics part 2 Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Analytics voor USG People door Mike van Hoenselaar
 
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van HoenselaarMasterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
Masterclass Google Analytics USG People door Mike van Hoenselaar
 
Introduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent InstituteIntroduction to metrics The Talent Institute
Introduction to metrics The Talent Institute
 
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
Deep dive Google Analytics (The talent institute, Mike van Hoenselaar, maart ...
 
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
Deep dive Google Analytics (The Talent Institute, februari 2017)
 
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content CreationAnalytics, The Talent Institute Digital Content Creation
Analytics, The Talent Institute Digital Content Creation
 
Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2Deep dive Google Analytics part 2
Deep dive Google Analytics part 2
 
Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017Deep Dive Google Analytics April 2017
Deep Dive Google Analytics April 2017
 
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
Introduction to Metrics (Mike van Hoenselaar) Februari 2019
 
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)Upstarter  |  Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
Upstarter | Deep dive into Google Analytics (mike van hoenselaar)
 
Deep Dive Google Analytics
Deep Dive Google AnalyticsDeep Dive Google Analytics
Deep Dive Google Analytics
 
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
Deep dive Google Analytics Part 2 mei 2020
 
Google analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what mattersGoogle analytics: Measuring what matters
Google analytics: Measuring what matters
 
Deep dive google analytics
Deep dive google analytics Deep dive google analytics
Deep dive google analytics
 
Deep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag ManagerDeep dive Google Tag Manager
Deep dive Google Tag Manager
 

Similaire à De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen

Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Online Boswachters
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Online Boswachters
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...dutchmarq
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...Paul Hassels Mönning
 
Social Media Metrics
Social Media MetricsSocial Media Metrics
Social Media MetricsJoost de Valk
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute ➚ Mike van Hoenselaar
 
Rapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatieRapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatiePiet van den Boer
 
1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult
1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult
1 op 1 marketing op grote schaal - SearchresultSearchresult
 
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4u
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4uGAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4u
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4uSocialLounge
 
Klanttevredenheid webinar
Klanttevredenheid webinarKlanttevredenheid webinar
Klanttevredenheid webinarLightspeed
 
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Maurice Beerthuyzen
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Igor ter Halle
 
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeld
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeldFriends of search 2016 - een samenvatting in beeld
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeldJudith Verhoef
 
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018Erik Hartman
 

Similaire à De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen (20)

Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
Foundation of Analytics (Mike van Hoenselaar) april 2017
 
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
Marketing Analytics BSSA (Metrics, Google Analytics)
 
E Commerce
E CommerceE Commerce
E Commerce
 
Rapport Webanalytics
Rapport WebanalyticsRapport Webanalytics
Rapport Webanalytics
 
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
Marcom2014 masterclass B2B, digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sal...
 
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
MARCOM2014, masterclass | digitale en tòch persoonlijke B2B marketing & sales...
 
Social Media Metrics
Social Media MetricsSocial Media Metrics
Social Media Metrics
 
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
Deep Dive Google Analytics part 2 for The Talent Institute
 
Rapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatieRapport Usability en conversie optimalisatie
Rapport Usability en conversie optimalisatie
 
1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult
1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult
1 op 1 marketing op grote schaal - Searchresult
 
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4u
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4uGAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4u
GAUC2010 - Janco Klijnstra - Traffic4u
 
MvH
MvHMvH
MvH
 
Adobe summit EMEA 2013
Adobe summit EMEA 2013Adobe summit EMEA 2013
Adobe summit EMEA 2013
 
Klanttevredenheid webinar
Klanttevredenheid webinarKlanttevredenheid webinar
Klanttevredenheid webinar
 
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
Meten is weten presentatie Social media School maart 2011
 
Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010Wa college kwantitatief 21052010
Wa college kwantitatief 21052010
 
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeld
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeldFriends of search 2016 - een samenvatting in beeld
Friends of search 2016 - een samenvatting in beeld
 
Een Goede Website
Een Goede WebsiteEen Goede Website
Een Goede Website
 
Kennissessie liquid internet & persuasion design
Kennissessie liquid internet & persuasion designKennissessie liquid internet & persuasion design
Kennissessie liquid internet & persuasion design
 
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018
Workshop informatiestrategie, spelkaarten - TIMAF 2018
 

De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie | Webwinkel Vakdagen

  • 1. De rol van Lean Analytics in je omnichannel strategie L17
  • 2. Directeur / Growth Hacker 8 jaar Directeur 1 jaar Growth Coach / Growth Hacker 1 jaar Auteur 5 jaar Mike van Hoenselaar @MikevHoenselaar mike@onlineboswachters.nl
  • 3. Vind alles terug op http://vruc.ht/wwv16oc @MikevHoenselaar #wwd16wd
  • 4. Hoe weet je nou als je iets nieuws gaat doen of het gaat werken? @MikevHoenselaar
  • 5. “Al het nieuwe is als een plant; zonder zon, aarde en liefde valt er niets te groeien. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 7. Waar gaat het vaak mis? Eerst het product bouwen, dan pas kijken wie er voor wil betalen. @MikevHoenselaar
  • 9. “Lean Startup helpt bij het structureren en identificeren van de meest riskante delen van je bedrijf Eric Ries Auteur Lean Startup @MikevHoenselaar
  • 10. Eric Ries Uitgebreide info op http://vruc.ht/ls
  • 11. De basis van Lean is iteratie Hier gaat het vaak mis @MikevHoenselaar
  • 12. Lean Analytics gebruik je om deze cyclus meetbaar te maken @MikevHoenselaar
  • 13. Gebruik data om je bedrijf sneller te doen groeien (dan jouw concurrenten) @MikevHoenselaar
  • 14. “Metrics zijn het krukje om bij de koekjespot te kunnen komen. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 15. De zuurstof voor groei Vergelijkbaar, begrijpbaar en een ratio of tarief Metrics zijn @MikevHoenselaar
  • 16. Goede metrics zijn @MikevHoenselaar Begrijpbaar Als je te lang bezig bent om de data uit te leggen, dan heb je ook geen tijd om er ook daadwerkelijk iets mee te doen. Vergelijkbaar Met een periode, een offline gedrag, een ander kanaal, etc. Ratio of tarief Dit kan omhoog, omlaag of hetzelfde blijven. De enige manier om verandering te meten.
  • 17. Wat als de waarde veranderd? Zorg dat je weet wat je gaat doen bij een bepaalde waarde. @MikevHoenselaar
  • 18. @MikevHoenselaar Intelligence Events “Verstuur notificatie als de gemiddelde orderwaarde zakt met 10% tov de week er voor.” < 1 uur setup Werkt standaard in Google Analytics. 6 maanden nadat we dit ingesteld hadden ging het af. Ontwikkelaar had nieuwe versie live gezet en de ‘kortingenbalk’ was zichtbaar in winkelwagen. Oeps! :)
  • 19. veranderen gedrag Belangrijkste eigenschap van een goede metric, ze @MikevHoenselaar
  • 20. Vraag jezelf af Hoeveel van je huidige indicatoren zijn goede indicatoren? @MikevHoenselaar
  • 21. Vraag jezelf af Hoeveel indicatoren gebruik je om beslissingen mee te maken? @MikevHoenselaar
  • 22. “Met metrics bepaal je de nulwaarde, vanuit daar kun je werken aan groei. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 27. $40 a month 40 € per maand ● Ondersteund veel API’s Gratis ● Minder flexibel ● Minder dan 5 minuten nodig om er mee te starten 9 € per maand ● Veel opties en erg flexibel ● Langer nodig om alles te krijgen zoals je wilt. @MikevHoenselaar http://www.cyfe.com/ (gratis) https://www.dasheroo.com/ (gratis)
  • 32. @MikevHoenselaar Alle pils is bier niet al het bier is pils. correlatie Er is een verband afhankelijk van iets anders causaliteit Er is een oorzaak/gevolg Direct impact op iets anders
  • 35. Een metric die de toekomst kan voorspellen met een directe impact is een superkracht @MikevHoenselaar
  • 36. Aantal leads in de pijpleiding. Geen leads, grote problemen, wel leads, projectie voor omzet. Aantal actieve hostingabonnementen. Je kunt hiermee goed voorspellen wat je aan omzet binnen gaat halen. Of een gebruiker die 7 vrienden in 10 dagen krijgt nadat hij lid geworden is. Of iemand die gebruikt en 1 bestand in een map plaatst. Bewijs dat iemand het concept snapt en er de waarde van in ziet. Zoals bijvoorbeeld
  • 37. “Als je altijd leert van wat je doet, maak je ook nooit fouten. Mike van Hoenselaar Growth Hacker Online Boswachters
  • 40. The One Metric That Matters OMTM @MikevHoenselaar 55
  • 41. @MikevHoenselaar 4 redenen voor een One Metric That Matters 1. Je wordt verplicht om een lijn in het zand te zetten 2. Je krijgt de hele organisatie makkelijker op 1 lijn 3. Beantwoord de meest belangrijke vraag die je jezelf stelt 4. Het inspireert een cultuur om te experimenteren
  • 42. Where to start? It depends :) Wat is jouw OMTM? Wat beweegt jouw webwinkel, wat is jouw zuurstof? Wat voor probleem los jij op voor jouw klanten? Wie zijn jouw klanten? Wat willen jouw klanten bereiken met jouw product? Wat zou jij willen leren? Neem die eerste stap! @MikevHoenselaar
  • 43. Ja hoor! Zie je dat het niet werkt? Bepaal een andere. En wat als de metric nog niet bestaat? Kan dat? @MikevHoenselaar
  • 44. @MikevHoenselaar De OMTM van YouTube? Videos uploaded per minute (bewijs dat er genoeg nieuwe content geplaatst wordt) Shares per video per day (bewijs dat er genoeg engagement is en dus views) Hours watched per day (per user) (bewijs dat er genoeg afzet is van de inhoud) 100M views (vanity) (wanneer video 100M bekeken wordt, record is 4 dagen voor Psy met ‘Gentlemen’)
  • 45. @MikevHoenselaar Onze OMTM? 275 escaperooms, 1.000 reviews Gem. omzet per locatie (Hoeveel geven ze gemiddeld uit aan ons) % doorkliks naar escaperoom (Geven we genoeg waarde aan escaperooms) Reviews per gebruiker (komen mensen terug) Shares per listing (Do people share their favorite escaperoom)
  • 46. Koken draait om geduld. De juiste momenten kiezen om iets toe te voegen, om iets af te maken. Anton Rinsema Chefkok bij Knorr “
  • 47. @MikevHoenselaar 5 fases Empathy, Stickiness, Virality, Revenue en Scale 6 verdienmodellen E-commerce, 2 sided marketplace, SaaS, Mobile app, User-gen content en Media
  • 49. Empathy Ga kijken of anderen jouw leugens geloven. Kan het iemand wat schelen? 159@MikevHoenselaar
  • 50. Onmisbaar leesvoer! Rob Fitzpatrick Auteur The Mom Test “How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you.” @MikevHoenselaar
  • 51. @MikevHoenselaar Waardepropositie testen “Kunnen we mensen zo ver krijgen om op een FB advertentie te klikken en hiermee de grootste pijn te testen van onze doelgroep?” 14 ads in 1 adv groep 1 week testen Geen bestaande landingspagina Focus op klikratio (CTR) < 500 euro
  • 52. ! FB kiest winnaar na 48 uur @MikevHoenselaar 1904 websiteklikken voor $350, is $0,18 per klik. Ook bij slecht resultaat heb je wat geleerd
  • 53. Waar vind je de juiste bezoekers? http://vruc.ht/waldo Beste manier om Waldo te vinden
  • 55. Welk kanaal levert het meeste op? E-mail hoogste conversieratio Rapportage: Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen @MikevHoenselaar
  • 56. Wat heeft meeste prio? Laagdrempelige manier om te bepalen wat voor experiment/kanaal je als eerste op pakt. bit.ly/brassframework @MikevHoenselaar David Arnoux Growth Tribe B.R.A.S.S Onderbuikgevoel Relevantie Beschikbaarheid Schaalbaarheid Score BONUS TIP
  • 57. 1 plaatje 5 seconden test 1 week testen Kost alleen tijd (2 uur op andermans testen klikken, daarvan leren en zo je eigen test kunnen doen) We ondervonden dat helemaal niet iedereen het doel snapte. Maakte aanpassingen, deden het opnieuw en zagen positieve verandering. @MikevHoenselaar Waardepropositie testen “Begrijpt men het doel van deze pagina op onze webwinkel?”
  • 58. Stickiness Er zijn mensen die je leugens geloven maar je wilt dat ze terug komen om er meer te horen 203@MikevHoenselaar
  • 59. “You should emphasize benefits over features. Nobody wants a friend with features. Matt Ruby Vooza CEO @MikevHoenselaar
  • 60. @MikevHoenselaar “Wat zijn de beste plekken om de conversie te verbeteren?” Kies je trechter (funnel) (winkelwagen -> info -> betaling -> bedankt) Implementeer Enhanced E- commerce Bekijk rapport in Google Analytics en bekijk waar meeste pagina’s afvallen. We hebben frictie verwijderd voor een klant in een formulier (was een IE probleem) en verhoogde hiermee conversie van IE gebruikers met 10%, omzetstijging van € 15k. Conversie
  • 61. Meet, test, pas aan en opnieuw! @MikevHoenselaar
  • 62. Bekijk 30 videos, zorg voor die hypothese! @MikevHoenselaar Ook in mobiele applicaties mogelijk
  • 63. Virality Anderen overtuigen anderen van jouw ‘leugens’ en kun jij believers nogmaals overtuigen? 227 @MikevHoenselaar
  • 64. @MikevHoenselaar E-mailmarketing “Kunnen we het aantal herhaalaankopen stimuleren door mensen te mailen?” Kopers via e-mail opnieuw benaderen om met 1 druk op knop een herhaalaankoop te laten doen. Ook wel heractivatie genoemd. 40% interactie en 25% doet herhaalaankoop! Als gemiddelde orderwaarde 29,95 euro is, dan is dat 2995 euro omzet op 1000 mails. Oftewel 2,95 euro omzet per verstuurde mail!
  • 65. Virale coëfficiënt Aantal nieuwe klanten dat een bestaande klant binnenbrengt @MikevHoenselaar
  • 66. invitation rate (uitnodigingen verstuurd / klanten) * acceptance rate (bestellingen / uitnodigingen) Virale coëfficiënt @MikevHoenselaar Customers Time
  • 67. invitation rate (uitnodigingen verstuurd / klanten) * acceptance rate (bestellingen / uitnodigingen) Virale coëfficiënt @MikevHoenselaar 1250 klanten die 2000 uitnodigingen versturen. Invitation rate = 1.6 Van die 2000 uitnodigingen accepteren 580 mensen de uitnodiging en doen een bestelling/schrijven in. Acceptance rate = 0.29 (29%) VC = 1.6 * 0.29 = 0.464 Nog een lange weg te gaan :)
  • 69. Revenue Men gelooft je leugens, het is tijd dat ze er voor gaan betalen @MikevHoenselaar 241 Zijn het nog leugens?
  • 70. 25% 25 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 4 maanden (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 10% 10 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 10 maanden (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 2% 2 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 50 maanden (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20 Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges) Waarde van 1 klant over hele levensduur (CLV) @MikevHoenselaar
  • 71. 25% 25 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 4 maanden (100/25 = 4) CLV = 20 * 4 = € 80 max CAC = 80 / 3 = € 26,50 10% 10 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 10 maanden (100/10 = 10) CLV = 20 * 10 = € 200 max CAC = 200 / 3 = € 66,50 2% 2 van de 100 klanten stoppen per maand Klantlevensduur is 50 maanden (100/2 = 50) CLV = 20 * 50 = € 1000 max CAC = 1000 / 3 = € 333 Gemiddelde orderwaarde van je webwinkel? € 20 Gemiddelde is ⅓ van je CLV als maximum voor CAC (bepaal je zelf adhv eigen marges) Kosten per nieuwe klant (CAC/CPA) @MikevHoenselaar
  • 72. € 263,25 uitgegeven en 3 conversies. CAC is dan € 87,75. Kosten per conversie wordt ook wel CPA genoemd. @MikevHoenselaar
  • 73. Meer Dropbox leerpunten van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll (2 x L) @MikevHoenselaar
  • 74. Meer Dropbox leerpunten van Drew Houston (CEO)? http://vruc.ht/dropboxll (2 x L) @MikevHoenselaar
  • 76. CTR 3% conversie 15% Exit survey 1% 7% € 600 ads € 2500 setup 363 klikken € 5k+ omzet max CPA was € 60 onze CPA was € 104 video tracking 25 producten € 199 2500 mensen @MikevHoenselaar
  • 77. CTR 3% 17% Exit survey 1% 7% € 600 ads € 500 setup 425 klikken € 6k omzet max CPA was € 60 onze CPA was € 37 video tracking 30 producten € 199 2500 mensen @MikevHoenselaar
  • 78. Scale Concurrenten beginnen leugens over jou te vertellen, maar jij hebt maar 1 doel, de wereld veroveren! 255@MikevHoenselaar
  • 79. Hier gaan we Growth Hacken Veel denkwijzes en technieken kunnen al eerder toegepast worden. @MikevHoenselaar
  • 80. Nederlands Growth Hacking platform growthhacks.nu (lancering volgende week) petithacks.com growthhackers.com inbound.org quicksprout.com growthhack.com Wekelijks nieuwe growth hacksInspiratie @MikevHoenselaar
  • 81. Artikel over o.a. Lean Analytics van mij in Webdesigner 83 vanaf 2 februari in de winkels L17 € 10€ 10 €58 €20 5x +special €103 €35 10x +special
  • 82. Q&A Download slides van vandaag: http://vruc.ht/wwv16oc Slides van morgen: http://vruc.ht/wwv16kb #wwv16wd Mike van Hoenselaar @MikevHoenselaar mike@onlineboswachters.nl